0 / 12

عوامل مؤثر در بازی (تاثیر جنسیت)

«بازی» عبارت است از هر نوع فعالیتی که برای تفریح و خوشی و بدون توجه به نتیجه نهایی، صورت می گیرد.

عوامل مؤثر در بازی (تاثیر جنسیت)

عامل مؤثر در بازی

عوامل متعددی در بازی کودکان تأثیر دارد که مهمترین عوامل آن عبارتند از سن، جنس، هوش و محیط 

تأثیر جنس:

جنسیت یکی از عوامل موثر در بازی است و از این رو می توان گفت که بازی پسرها با دخترها تفاوت دارد. در تفاوت بین بازی دختران و پسران عواملی موثر است که عمده ترین آنها عبارت است از:

الف) مربوط به طبیعت و فطرت کودک

می شود، بعضی از دختران طبیعتا به سوی بعضی از بازیها علاقه نشان می دهند و بعضی از پسران به سوی بازیهای دیگر.

ب) انتظارات و توقعات والدین و جامعه از

دختر و پسر نیز کم کم آنان را به سوی تفاوت بین بازیهای دخترانه و پسرانه سوق می دهد.

ترمن فهرستی از بازیها را تنظیم و ارائه داده است که دختران و پسران علاقه چشمگیری به آنها از خود نشان می دهند. بازیهایی که پسران بیشتر انتخاب و به آن علاقه دارند عبارت است از: استفاده از ابزارها، تیراندازی، بادبادک بازی، دوچرخه سواری، تیله بازی، کشتی، بُکس، فوتبال، فرفره بازی، کامیون و ماشین بازی، دویدن و ... بازیهای مورد علاقه دختران عبارت است از: عروسک بازی، طناب بازی، مهمان بازی، پذیرایی، تشکیل کلاس درس، بافندگی، خیاطی، فروشندگی، معمابازی و ...

لازم به یادآوری است که بازیهایی وجود دارد که هر دو جنس به آن علاقه دارند. لمان و ویتی با استفاده از پرسشنامه و ضمن تحقیق گسترده ای به این نتیجه رسیده اند که پسران بازیهای فعال و پرتحرکی را که مستلزم صرف انرژی و مصرف نیروی بدنی، چابکی، مسابقه و رقابت است به انواع دیگر بازی ترجیح می دهند در حالی که دختران معمولاً به بازیهایی که ساکن تر، کم تحرک تر و آرام تر است، علاقه مند هستند. این مطلب را تحقیقات یگری نیز تأیید کرده است.

ماژروری هونزیک و اریکسون بازی ساختمان سازی کودکان 11 تا 13 ساله را مورد مطالعه قرار داده اند. پسران اغلب اوقات از مکعبها، ماشین، آدمکهای یک شکل با لباسهای متحدالشکل استفاده می کردند و با آنها، ساختمان، جاده، کوچه و فروشگاه درست می کردند. دختران بیشتر به نظافت داخلی خانه می پرداختند و صحنه های خانوادگی را نشان می دادند.

در دوران کودکی تفاوت زیادی بین بازی دختران و پسران مشاهده نمی شود ولی به محض اینکه سن ورود به دبستان فرا می رسد، اختلافات آشکارتر می شود و ارزشهایی که جامعه برای هر جنس قائل می شود خود را در بازیها نشان می دهد. در حدود 7 یا 8 سالگی، تفاوتهای جنسی آشکارتر می شود، پسران بیشتر تمایل دارند با همدیگر بازی کنند و این در دختران نیز به چشم می خورد. پسرها به جای بازی با دخترها آنها را آزار می دهند و مسخره می کند. اگر پسری با گروهی از دخترها بازی کند، پسرهای دیگر او را مسخره می کنند

«بازی» عبارت است از هر نوع فعالیتی که برای تفریح و خوشی و بدون توجه به نتیجه نهایی، صورت می گیرد.