1 / 3

بازی‌های متناسب با سن کودک

شناخت اسباب بازی مناسب کودکان نیز از اهمیت زیادی برخوردار هست.

بازی‌های متناسب با سن کودک

بازی‌های متناسب با سن کودک

والدین با بازی به کودکشان کمک می‌کنند تا به سلامت از نقاط عطف رشدی عبور کنند. شناخت اسباب بازی مناسب کودکان نیز از اهمیت زیادی برخوردار هست. در ادامه بازی کودکان در سنین مختلف را مرور می‌کنیم:

از تولد تا 6 ماهگی

تــربیت کودک از همان بدو تولد اهمیت فراوانی دارد به همین دلیل لازم است خانواده ها آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهند. در این سن یادگیری با اولین لبخند آغاز می‌شود. پاسخ لبخند در جواب لبخند او نیز یک بازی محسوب می‌شود. بهتر است در این سن اسباب بازی‌های امنی را که بیشتر مورد توجه کودک است در اختیارش قرار دهید و اجازه دهید آن‌ها را برای کشف به دهان خود ببرد. در جواب صداهایی که کودک از خود در می‌آورد شما نیز از خود صدایی در بیاورید. کودک خود را در معرض محیط قرار داده و به او اجازه دهید اطراف را ببیند.

7 تا 12 ماهگی

در این سن کودک شروع به حرکت و خزیدن می‌کند پس ایجاد یک محیط امن برای کاوش او اهمیت می‌یابد. فرصت‌هایی را فراهم کنید تا متوجه اثر اعمال خود بشود؛ مثلا زمانی که عروسکی که در دستش دارد، به زمین می‌افتد و یا اسباب بازی‌اش را خراب می‌کند، او را متوجه کنید که چه اتفاقی افتاده‌است. کودک در این سن شروع به شناخت خود می‌کند؛ اجازه دهید تصویر خود را در آینه ببیند.دادن فــرصت تجربه به کودک در تکامل رشد مغزی و هیجانی کودک تاثیر مثبتی دارد و نباید این فرصت را از او دریغ کرد.

بازی کودکان 1 تا 3 ساله

والدین در این سن می‌توانند با کودکشان بازی‌های متنوعی داشته باشند، از جمله آن‌ها؛

_ با بازی‌هایی مثل خوردن چای از یک لیوان خالی خلاقیت کودک را تقویت کنید.

_ فرصتی را فراهم کنید تا کودک با همسالان خود بازی کند و شما تنها نظارت داشته باشید.

_ به او اجازه دهید با پیاده‌روی و پریدن اندام خود را کشف کند.

_ به طور منظم با او کتاب‌های مصور بخوانید. قصه گویی برای کودکان در این سنین برای آن ها لذت بخش است.

_ بازی‌هایی مثل استوپ رقص را به همراه موسیقی با کودکتان انجام دهید.

4 تا 6 سالگی

 در این سن نیز والدین می‌توانند با جهت دهی در بازی‌ها،فرزندان شــاد و سالم تری پرورش دهند، برخی از این اقدامات عبارتند از؛

_ فرصتی برای آواز و رقص فراهم کنید.

_ درباره دورانی که او کوچکتر بود صحبت کنید و از او سوال کنید چه چیزهایی به یاد می‌آورد.

_ بازی‌هایی که که او نقشی متفاوت داشته باشد انجام دهید اجازه دهید در این نقش‌ها او پر رنگ‌تر عمل کند و نقش قدرتمند را داشته باشد.

_ زمانی را برای تعامل با دوستانش و همسالانش اختصاص دهید.

_ با توجه به اثرات مثبت بازی کردن و تـاثیر تشویق بر کودکان سعی کنید رفتارهای مثبت را از طریق بازی و تشویق در او نهادینه کنید.

 

شناخت اسباب بازی مناسب کودکان نیز از اهمیت زیادی برخوردار هست.